Аналіз практик взаємодії держави та громадянського суспільства у сфері контролю за корупційними ризиками

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31861/mhpi2025.51.200-209

Ключові слова:

публічне управління, партисипативне врядування, антикорупційна політика, цифрові інструменти, громадська експертиза, прозорість, зворотний зв’язок

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення механізмів запобігання корупції в умовах трансформації державного управління, децентралізації та зростання суспільного запиту на прозорість. Попри запровадження механізмів громадської участі, взаємодія між державою й громадянським суспільством залишається фрагментарною. Метою статті є виявлення ефективних форматів такої взаємодії з орієнтацією на підвищення результативності антикорупційної політики. Методологія ґрунтується на системній, інституційній та функціональній практиках. Проаналізовано інструменти участі, цифрові платформи, перешкоди й правові гарантії. Доведено, що поєднання технологічних рішень і правових засад сприяє прозорості. Надано рекомендації щодо посилення нормативної регламентації, розвитку громадянської спроможності та впровадження інтегрованих цифрових рішень. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробкою моделей ризикоорієнтованої участі та систем показників якості взаємодії.

Біографія автора

Людмила Новоскольцева, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

Кандидат політичних наук, доцент, завідувачка кафедри політології і міжнародних відносин, навчально-науковий інститут соціальних і гуманітарних наук

Посилання

Verkhovna Rada Ukrainy (1997), Pro mistseve samovriaduvannia v Ukraini: Zakon Ukrainy vid 21 travnia 1997 r. № 280/97-VR. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-вр (accessed 15 March 2025).

Verkhovna Rada Ukrainy (2006), Konventsiia Orhanizatsii Obiednanykh Natsii proty koruptsii: Zakon Ukrainy vid 18 zhovtnia 2006 r. № 251-V. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_c16 (accessed 15 March 2025).

Verkhovna Rada Ukrainy (2011), Pro dostup do publichnoi informatsii: Zakon Ukrainy vid 13 sichnia 2011 r. № 2939-VI. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17 (accessed 15 March 2025).

Verkhovna Rada Ukrainy (2011), Pro tsentralni orhany vykonavchoi vlady: Zakon Ukrainy vid 17 bereznia 2011 r. № 3166-VI. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3166-17 (accessed 15 March 2025).

Verkhovna Rada Ukrainy (2012), Pro hromadski ob’iednannia: Zakon Ukrainy vid 22 bereznia 2012 r. № 4572-VI. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4572-17 (accessed 15 March 2025).

Verkhovna Rada Ukrainy (2014), Pro zapobihannia koruptsii: Zakon Ukrainy vid 14 zhovtnia 2014 r. № 1700-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18 (accessed 15 March 2025).

Hrebeniuk, B. (2019), “Efektyvnist vzaiemodii vlady, instytutiv derzhavy ta hromadianskoho suspilstva v protydii koruptsii”, Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Derzhavne upravlinnia 30 (3): 48–52. https://doi.org/10.32838/2663-6468/2019.3/09. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-6468/2019.3/09

Hromadyansʹka osvita v Ukrayini (2025), Hromadsʹkyy kontrolʹ za vladoyu. Available at: https://vumonline.ua/course/public-control-over-power/ (accessed 15 March 2025).

Myloserdna, I. (2019), “Uchast hromadianskoho suspilstva u protydii koruptsii: dosvid krain Tsentralno-Skhidnoi Yevropy”. Politychne zhyttia 3: 37–43. https://doi.org/10.31558/2519-2949.2019.3.6. DOI: https://doi.org/10.31558/2519-2949.2019.3.6

Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny (2025) Zapobihannya koruptsiyi. Available at: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/borotba-z-koruptsieyu (accessed 15 March 2025).

Moshnin, A. (2022), “Koruptsiiia u suchasnii Ukraini: stan ta napriamy protydii”. Naukovi pratsi MAUP. Politychni nauky ta publichne upravlinnia 2(62): 106–110. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-2(62)-16 DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-2(62)-16

Naumyk, A. and Sydorenko, N. (2023), “Shliakhy protydii koruptsii ta koruptsijnym proiavam v orhanakh mistsevoho samovriaduvannia Ukrainy”. Universum 1: 57–60. Available at: https://archive.liga.science/index.php/universum/article/view/429 (accessed 15 March 2025).

Natsionalʹne antykoruptsiyne byuro Ukrayiny (2025), Rada hromadsʹkoho kontrolyu. Available at: https://nabu.gov.ua/rada-gromads-kogo-kontroliu/ (accessed 15 March 2025).

Novikov, O.( 2019), “Problemy uchasti hromadskosti u zapobihanni koruptsii v Ukraini”. Pytannia borotby zi zlochynnistiu 37: 58–72. https://doi.org/10.31359/2079-6242-2019-37-58. DOI: https://doi.org/10.31359/2079-6242-2019-37-58

Pylyp, V. (2023), “Zapobihannia koruptsii instytutamy hromadianskoho suspilstva: formy diialnosti”. Visnyk LNNI imeni E. O. Dydorenka 4: 171–180. https://doi.org/10.33766/2786-9156.104.171-180. DOI: https://doi.org/10.33766/2786-9156.104.171-180

Trepak, V. (2020), “Instytuty hromadianskoho suspilstva yak subiekty protydii koruptsii v Ukraini”. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Yurydychni nauky 31(70): 204–206.

Utkina, M. (2024), “Vplyv hromadianskoho suspilstva na efektyvnist antykoruptsiinykh instytutsii”. Akademichni viziï, 37. Available at: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1511 (accessed 15 March 2025).

Federatsiia kanadskykh munitsypalitetiv (2020), Indeks prozorosti mistsevykh biudzhetiv. Zvit pro rezultaty otsiniuvannia prozorosti mistsevykh biudzhetiv 2018-2019 rokiv 16 mist – partneriv Proiektu PROMIS. Available at: https://decentralization.ua/uploads/library/file/635/PLEDDG_Budget_Transparency_Rating.pdf (accessed 15 March 2025).

Khabarova, T. (2023), “Rol hromadianskoho suspilstva u zapobihanni ta protydii koruptsii”. Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina. Seriia Pravo 35: 178–184. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2023-35-20. DOI: https://doi.org/10.26565/2075-1834-2023-35-20

Bader, M., Huss, O., Meleshevych, A., and Nesterenko, O. (2019), “Civil Society Against Corruption in Ukraine: Pathways to Impact”. Kyiv-Mohyla Law and Politics Journal 5: 1–35. Available at:https://ssrn.com/abstract=3511785 (accessed 15 March 2025). DOI: https://doi.org/10.18523/kmlpj189975.2019-5.1-35

Harasymiw, B. (2019), “Civil Society as an Anti-Corruption Actor in Post-Euromaidan Ukraine”. Canadian Slavonic Papers 61(3): 288–320. https://doi.org/10.1080/00085006.2019.1636630. DOI: https://doi.org/10.1080/00085006.2019.1636630

Infrastructure Transparency Initiative (CoST) (n.d.), CoST Ukraine. Available at: https://infrastructuretransparency.org/where/cost-ukraine/ (accessed 15 March 2025).

Khambekova, K, Los, A. and Huss, O. (2021), “Corruption Framing and Formation of Action Strategies: Case of Regional Civil Society Organizations in Ukraine”. Crime, Law and Social Change 76: 277–297. https://doi.org/10.1007/s10611-021-09966-x. DOI: https://doi.org/10.1007/s10611-021-09966-x

Kisil, Z. (2022), “On the Issue of Integration of Civil Society Institutions in Preventing Corruption in Ukraine: Administrative and Legal Dimension”. Social and Legal Studios 5(2): 31–37. https://doi.org/10.32518/2617-4162-2022-5-2-31-37. DOI: https://doi.org/10.32518/2617-4162-2022-5-2-31-37

Lomonosova, N. (2023), “Civil Society in Ukraine: Cooperation between Ukrainian CSOs and Local and State Authorities”. In S. Hummel and R. Strachwitz (eds.), Contested Civic Spaces: A European Perspective, De Gruyter Oldenbourg, Berlin, Boston, 71–86. https://doi.org/10.1515/9783111070469-005. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111070469-005

##submission.downloads##

Опубліковано

30-06-2025

Як цитувати

Новоскольцева, Л. (2025). Аналіз практик взаємодії держави та громадянського суспільства у сфері контролю за корупційними ризиками. Історико-політичні проблеми сучасного світу, (51), 200–209. https://doi.org/10.31861/mhpi2025.51.200-209