Інституціональні аспекти розвитку української культури в Галичині (кінець ХІХ – початок ХХ ст.)

Автор(и)

  • Зінаїда Зайцева Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

DOI:

https://doi.org/10.31861/mhpi2019.39.182-191

Ключові слова:

культурно-мистецькі процеси, українські товариства, мистецькі виставки, Львів

Анотація

В статті висвітлюються складні і різнобічні культурно-мистецькі процеси Галичини другої половини ХІХ–початку ХХ ст., зокрема Львова, де виникають перші українські мистецькі товариства, влаштовуються виставки, починають виходити українською мовою літературно-художні журнали, простежується активна діяльність Наукового товариства імені Шевченка. Обґрунтовано, що українська культура кінця ХІХ – початку ХХ ст. стала тією формою суспіль-ного життя, у якій у сув’язі проявлено етно-національні та модерні європейські інновації. Доведено, що літературоцентризм українського модерну, перебуваючи у ядрі української культури, не суперечив розвитку інших сфер і видів культури, формуванню і сприйняттю естетичних цінностей у стилістиці нового етапу українського національного відродження. Встановлено, що практична розбудова українцями національно-культурних інституцій у Східній Галичині розпочата за участю східноукраїнської інтелігенції. До Першої світової війни у Львові було створено низку мистецьких асоціацій, у яких зкристалізувалася група, здатна продукувати професійні твори, а також мистецьку критику і публіцистику.

Біографія автора

Зінаїда Зайцева, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Доктор історичних наук, професор кафедри політичних технологій

Посилання

Petruschewytsch, J. (1905), Die erste Austellung der ukrainischen Kunst und Industri ein Lemberg. Ruthenische Revue. N 8. S. 199-203.

Botushanskyi, V., Botushanskyi, O. (2013), Imia khudozhnyka Mykoly Ivasiuka na storin-kakh bukovynskoi presy (1886–1902 rr.). Pytannia istorii Ukrainy. Zbirnyk naukovykh prats kafedry istorii Ukrainy Chernivetskoho natsionalnoho un-tu. t. 16. S.119-122.

Vystavka kartyn khudozhnyka M. Yvasyuka. Ukraynskaya zhyznʹ. Moskva. 1912. № 9.

Holubets, M. (1926), Halytske maliarstvo (try statti). Lviv, Lohos, S. 18. 88 s.

Hrushevskyi, M. (2002), Druha ruska artystychna vystava u Lvovi. V: Tvory u 50 t. Lviv, Svit, t. 1. S. 204 -207.

Hrushevskyi, M.S. (1992). Avtobiohrafiia, 1906 r. v: Velykyi Ukrainets: Materi¬aly z zhyttia ta diialnosti M.S. Hrushevskoho. Kyiv, Veselka, S. 197-213.

Derzhavnyi arkhiv m. Kyieva. F.304, op. 1, ark. 52, 53.

Zaitseva, Z.I. (2008), Ukrainskyi zhyvopys u konteksti natsiotvorchoho protsesu kintsia KhIKh – pochatku KhKh st.: postati myttsiv, vystavky, tvorchi poshuky. Sumska starovyna. Vseukrainskyi naukovyi istorychnyi zhurnal. № 25. S. 215-228.

Kokorudz, I. (1899), Spravozdannie z diialnosty vydilu Naukovoho Tovarystva im. Shevche-nka u Lvovi za rik. Zapysky NTSh, t. 27. S.12-19.

Kondaurova, H. (2012). Ivan Trush u stvorenni portretnoi halerei Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka u Lvovi, Visnyk NTSh Lviv, № 47, S. 25-29.

Kondratiuk, K. (2008). Ukrainske profesiine mystetstvo Halychyny pochatku KhKhst. V: Ha-lychyna: etnichna istoriia : tematychnyi zb. st. Lviv, Vyd. tsentr LNU im. Ivana Franka, 2008. S.104-115.

Kupchynskyi, O.A. (1994), Statut i protokoly zasidan tovarystva prykhylnykiv ukrainskoi literatury, nauky i shtuky u Lvovi. Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi sektsii mystetstvoznavstva. Lviv, 1994. T. SSKhKhVII. C. 393-419.

Kukhar, V. M. (2014), Ivan Trush: do istorii vyroblennia tvorchoho pocherku. Visnyk Lvivskoi komertsiinoi akademii. Seriia: Humanitarni nauky. Lviv, 2014, vypusk 12. S. 81-86

Lutskyi, O. (1905), Ukrainska vystava obraziv, rizb ta plakht u Lvovi (vrazhennia, spo-sterezhennia, uvahy). Bukovyna, Chernivtsi, 1905. Ch. 32.

Matviishyn, H.Ia. (2005), «Vizd Bohdana Khmelnytsko¬ho v Kyiv» v konteksti akademichnoi shkoly zhyvopysu Miunkhena kintsia KhIKh st. Pytannia istorii Ukrainy Zbirnyk nauk. statei na poshanu prof. Vasylia Botushanskoho, Chernivtsi, t.8. S. 301-304.

Proniuk-Vozna, N. (2012), Ivan Trush – orhanizator kulturotvorchykh protsesiv u Halychyni. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Filosofiia. Chernivtsi, Vypusk 638/639. S.185-190.

Semchyshyn, O. (1999), Istorychni kartyny M. Ivasiuka na tli suspilno-politychnykh podii v Halychyni kintsia ХІХ – pochatku XX st. Visnyk Lvivskoi akademii mystetstv. Lviv, vypusk 10. S.121-127.

Trush, I. (1898), Persha ruska vystava shtuky. Literaturno-naukovyi vistnyk. Lviv, t.4. Paginatsiia 2. 150-153.

Trush, I. (1905), Vystava ukrainskykh artystiv. Artystychnyi visnyk, misiachnyk prysviachenyi muzytsi i shtutsi. Lviv, 1905. vypusk 4. S. 43-44.

Trush, I.(1958) Chy mozhlyva u nas shtuka. Pro mystetstvo i literaturu. Kyiv, Derzhavne vyd-vo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury. S. 27-31.

Ukrainska artystychna vystava u Lvovi (zaproektovana). Literaturno-naukovyi visnyk. Lviv,1904. t. 27. Ch. 2. S.123.

Franko, I. (1899), Buduchnist, suspilno-politychna chasopys dlia ukrainsko-ruskoho narodu». Literaturno-naukovyi visnyk. Lviv, t. 7, knyha 8. S. 25-127

Franko, I. (1900), Maliunky Ivana Trusha. Literaturno- naukovyi visnyk. Lviv t 9. knyha I. S. 59-63.

Khronika NTSh. Lviv, 1906. №. 25. S. 6.

Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy v Kyievi. F.1235. Op. 1. spr. 305. ark.7.

##submission.downloads##

Опубліковано

16-06-2019

Як цитувати

Зайцева, З. (2019). Інституціональні аспекти розвитку української культури в Галичині (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). Історико-політичні проблеми сучасного світу, (39), 182–191. https://doi.org/10.31861/mhpi2019.39.182-191