Впливи Маршалла Маклюена на глобальні та канадські медійні практики

погляд із ХХІ століття

Автор(и)

  • Володимир Фісанов Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

DOI:

https://doi.org/10.31861/mhpi2020.41.73-82

Ключові слова:

Канада, Маршалл Маклюен, медіаосвіта, глобальне село, мульти-культуралізм, пастка «Закону По», критичне мислення, Україна, КНР, Sina Weibo

Анотація

У статті автор висвітлює сучасну рецепцію впливів відомого канадського ученого Маршалла Маклюена на сучасні глобальні та канадські медійні практики. Зокрема проаналізовані підходи до оцінки ролі медіа у соціумі Канади, дається оцінка освітнього досвіду у царині медіакритики, його значення для Китаю, котрий постає в якості впливового глобального актора сучасності, а також України, яка удосконалює власну інформаційно-комунікаційну сферу. У цьому контексті наведені приклади критики відомої ідеї «глобального села» Маклюена. Здійснено аналіз окремих канадських сайтів, присвячених медіа-освіті та формуванню «візуальної грамотності», яка мала б забезпечити адекватне сприйняття й розуміння інформації і медіа на початку ХХІ ст. У висновках автор підкреслює, що поряд із медіаграмотністю слід формувати значно більш глибоку медіа-культуру. Наш користувач має набути навички, щоби не потрапляти, скажімо, у пастку «Закону По». Варто продумати психологічно обґрунтовану протидію медіа-залежності, особливо молоді. Констатовано також, що у КНР домінує розважальний Інтернет, а для формування «критичного мислення» поки не існує актуального соціального запиту. Необхідно сформувати такі освітні національні медіа-практики, щоби молода людина не стала рабом віртуальності, а жила і активно діяла у реальному світі.

Біографія автора

Володимир Фісанов, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри міжнародної інформації

Посилання

1.        Blyskun O. O. (2012), «Korektsiya ahresyvnoyi povedinky molodi v merezhi Internet», rezhym dostupu: https:// nvd. luguniv.edu.ua/archiv/NN20/ 12boovmi. pdf (data perehlyadu: 05.03.2020).
2.        Zbirnyk statey Shostoyi mizhnarodnoyi naukovo-metodychnoyi konferentsiyi «Praktychna mediahramotnistʹ: mizhnarodnyy dosvid ta ukrayinsʹki perspektyvy». (2018), Tsentr Vilʹnoyi Presy, Akademiya ukrayinsʹkoyi presy, Kyyiv, 244 s.
3.        Pelevyn V. (2007), «Fokus-hruppa», Éksmo, M., 320 s.
4.        Prykhodʹkina N.O (2017), «Osnovni polozhennya kontseptsiyi Herberta Marshalla Maklyuena v konteksti vynyknennya fenomena mediaosvity», rezhym dostupu: https: // irbis-nbuv.gov. ua (data perehlyadu: 07.03.2020).
5.        Petryk V.M., Prysyazhnyuk M.M. ta in. (2011), «Suhestyvni tekhnolohiyi manipulyatyvnoho vplyvu», za zah. red. YE.D.Skulysha, 2 vyd., ZAT “VIPOL”, Kyyiv, 248 s.
6.        Turetsʹka KH.I. (2011), «Osobystisna identychnistʹ skhylʹnykh do Internet-zalezhnosti osib», avtoref. dys. na zdobuttya nauk. stupenya kand. psykholohichnykh nauk za spetsialʹnistyu 19.00.05 – sotsialʹna psykholohiya; psykholohiya sotsialʹnoyi roboty, Instytut sotsialʹnoyi ta politychnoyi psykholohiyi NAPN Ukrayiny, Kyyiv, 22 s.
7.        Kholod O.M. (2016), «Ideyi pro «elektrychnyy bum» Marshalla Makluena yak kontseptualʹne pidgruntya transformatsiyi teoriyi sotsialʹnykh komunikatsiy», rezhym dostupu: https: //www.academia.edu/25586407/%D0%86%D0%94%D0%95%D0%87_%D0%9F%D0%A (data perehlyadu: 07.03.2020).
8.        Canadian association of media education organizations, available at: https: // jcp .pro scenia. net/ CAMEO/(accessed: 09.03.2020).
9.        Chrystall A. (2011), “After the Global Village”, School of Communication, Journalism and Marketing, available at: https://cjms.fims.uwo.ca/issues/09-01/Chrystall.pdf (accessed: 09.03.2020).
10.    Corey A. (2012), “McLuhan, formal cause, and the future of technological mediation”, Review of Communication, #10, available at: https: //www. Academia .edu/3682025/McLuhan _Formal_ Cause _and_the _Future of_Technological_Mediation (accessed: 08.04.2020).
11.    Digital Literacy Fundamentals, available at: https: //http://mediasmarts.ca/digital-media-literacy/general- informa tion/digital-media-literacy-fundamentals/digital-literacy-fundamentals (accessed: 09.03.2020).
12.    Digital 2020: China, available at: https: //datare portal.com /search?q=China (accessed: 07.03.2020).
13.    Holt K., Krogh T.von (2010), “The citizen as media critic in periods of media change”, Observatorio Journal, vol.4, available at: https: //www.arifyildirim.com/ ilt508 /kristoffer .holt.pdf (accessed: 07.03.2020).
14.    Louis Yu (2011), “What Trends in Chinese Social Media”, SSRN Electronic Journal July, available at: https: //www. researchgate.net/publication/51917512 (accessed: 07.03.2020).
15.    McLuhan M. (1964), “Understanding Media. The extensions of man. McGraw-Hill”, available at: https: https://design opendata.files. word press .com/2014/05/ understan ding-media-mcluhan.pdf (accessed: 07.03.2020).
16.    McLuhan M. (1977), “City as Classroom: Understanding Language and Media”, Irwin Publishing, Ontario,184 p.
17.    Naughton, John (2017), “The real secret of Chinese internet censorship? Distraction”, available at: https://www.the guardian.com /commentis free/2017/jan/22/chinese-internet-censorship-uses-distraction (accessed: 07.03.2020).
18.    NCM Study Immigrant Media Habits, January 2020, available at: https: new canadianmedia.ca/wp-content/ uploads/2020/03/NCM-Study-Immi grant-Media-Habits-Jan-2020.pdf (accessed: 07.03.2020).
19.    Stearn G. E. (1967), “McLuhan Hot & Cool: A primer for the understanding of and a critical symposium with a rebuttal by McLuhan Hardcover”, The Dial Press, N.Y., 304 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-26

Як цитувати

Фісанов, В. (2020). Впливи Маршалла Маклюена на глобальні та канадські медійні практики: погляд із ХХІ століття. Історико-політичні проблеми сучасного світу, (41), 73–82. https://doi.org/10.31861/mhpi2020.41.73-82