Формування концепцій масової комунікації у 40-60-х рр. ХХ ст. на основі досліджень громадської думки
DOI:
https://doi.org/10.31861/mhpi2023.47.228-238Ключові слова:
масова комунікація, теорія магічної кулі, двоступенева модель, теорія когнітивного дисонансу, теорія обмежених ефектів, теорія вибіркового впливу, дезінформація, маніпулювання, громадська думкаАнотація
В даній статті використовуючи емпіричний доробок провідних західних соціологів, філософів та психологів аналізується формування теорій масової комунікації у 40-60-х рр. ХХ ст. на основі досліджень громадської думки і поведінки населення. Зосереджена увага на причинах зміни парадигми вивчення масової комунікації, а саме чому концепція «магічної кулі» була визнана помилковою та увага науковців в даний хронологічний проміжок часу зосередилась на парадигмі обмежених ефектів мас медіа. Продемонстровано як крізь призму теорії двоступеневого впливу (лідерів думок), когнітивного дисонансу та зміни установок проявлялися механізми впливу медіа з метою маніпуляції поведінкою аудиторії. Доведено, що медіа володіли обмеженим впливом тому, що населення в силу неоднорідності суспільства здійснювали свій вибір під впливом «лідерів думок», які управляли масовою аудиторією і засобами інформації. Актуалізовано той факт, що в сучасних умовах вибірковий вплив не втрачає свого значення, адже люди через величезну кількість інформації не мають можливості аналізувати і переосмислювати усі джерела, тому це породжує нові форми маніпуляції та сприяє поширенню дезінформації у нових формах і проявах. В США та країнах Західної Європи науково-технічний прогрес, теоретико-практичні досягнення у сфері соціології, психології, теорії управління і менеджменті, а також процеси інформатизації серйозним чином вплинули на розвиток наукового аналізу громадської думки. Саме в цей час відбувається формування нової журналістики, яка започаткувала перехід американських ЗМІ до використання нових концепцій масової комунікації – парадигми обмежених ефектів мас медіа та моделі двоступеневого впливу, яка передбачає, що саме лідери думок є вирішальним джерелом політичної інформації. Підкреслено, що саме в 40-60-х рр. ХХ століття під впливом науково-технологічного прогресу, збільшення ролі і значення ЗМІ, підвищення рівня освіченості населення відбувається формування концепцій масової комунікації, теорії і практики піару та розвиток наукового аналізу громадської думки.
Посилання
Ivanov, V. (2010). Osnovni teorii masovoi komunikatsii i zhurnalistyky. Tsentr Vilnoi Presy, Kyiv, 258 s.
Loris, V. (2020). Deklinizm: koly vy nadaiete zanadto velykoho znachennia svoiemu mynulomu, vy robyte yoho teperishnim. Musa News. URL: https://musa.news/uk/%D0%B4% (Last accessed: 15.02.2023)
Makukh-Fedorkova, I. (2016). Naukove vyvchennia vplyvu ZMI v doslidzhenniakh amerykanskoho politoloha Harolda Lassuela. Mediaforum. Analityka. Prohnozy. Informatsiinyi menedzhment:zb. nauk. prats. Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t, Vyp. 3-4. S. 135-146.
Naumenko. T.V. (2005). Sociology of mass communication. Peter. St. Petersburg. 288 p.
Antunes, R. (2010). Theoretical models of voting behavior. Escola Superior de Educação Instituto Politécnico de Coimbra, N. 4. P. 145-170. URL: https://exedra.esec.pt/docs/N4/10C_Rui-Antunes_pp_145-170.pdf (Last accessed: 18.02.2023).
Ash, R.L. (1999). The Payne Fund Studies. URL: https://www.angelfire.com/journal/ worldtour99/paynefund.html (Last accessed: 6.02.2023).
Booure, R. (2021) Paul Lazarsfeld (1901-1976), sociologue des medias. URL: https://sms.hypotheses.org/19820 (Last accessed: 16.02.2023).
Capra, F. (2010). Why We Fight: Prelude to War. URL: https://www.google.com/ search?q=Why+We+Figh&oq=Why+We+Figh&aqs=chrome. (Last accessed: 18.02.2023).
Columbia university bureau of applied social research records URL: https://www. jfklibrary.org/asset-viewer/archives/CUBASRREC (Last accessed: 4.02.2023).
Festinger, L. (1956). An Introduction to the Theory of Cognitive Dissonance. URL: https://www.panarchy.org/festinger/dissonance.html (Last accessed: 18.02.2023). DOI: https://doi.org/10.1515/9781503620766
Jones Eddie Harmon, Mills J. (2019). An Introduction to Cognitive Dissonance Theory and an Overview of Current Perspectives on the Theory. URL: https://www.apa.org/pubs/books/Cognitive-Dissonance-Intro-Sample.pdf (Last accessed: 22.02.2023).
Fleck, C. (2015). Lazarsfeld, Paul Felix (1901-1976) URL:https://www.researchgate.net/publication/304189020_Lazarsfeld_Paul_Felix_1901-76 (Last accessed: 6.02.2023).
Freedman, J.L., Sears, D.O. (1965). Selective Exposure. Advances in Experimental Social Psychology. Vol. 2, pp. 57–97. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/ abs/pii/S0065260108601033?via%3Dihub (Last accessed: 18.02.2023). DOI: https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60103-3
Gangwar, S. Structural Functionalism: Definition, Theories and Criticism. URL: https://www.sociologygroup.com/structural-functionalism-meaning-theories/ (Last accessed: 5.02.2023).
Hurley, K., Hogan, J. (2017). Carl Iver Hovland: A model general psychologist. The General Psychologist. June 2017. Div. 1. URL: https://www.apadivisions.org/division-1/publications/newsletters/general/2017/06/hovland-profile (Last accessed: 18.02.2023).
Katz, E., Gurevitch, M., Haas, H. (1973) On the Use of the Mass Media for Important Things. Am Sociol Rev. 38 (2) P. 164-181. URL: https://www.jstor.org/stable/2094393?origin=crossref (Last accessed: 18.02.2023). DOI: https://doi.org/10.2307/2094393
Katz, E., Lazarsfeld, P. (1964). Personal Influence, the Part Played by People in the Flow of Mass Communications. Transaction Publishers, New York, 400 р. URL: https://books.google.com.ua/ books?id=rElW8D0D8gYC&printsec=frontcover&hl=ru#v=onepage&q&f=false (Last accessed: 18.02.2023).
Lazarsfeld, P. (2017). Limited еffects theory. Mass Communication Talk. January 26. URL: https://www.masscommunicationtalk.com/rise-limited-effects-theory.html (Last accessed: 16.02.2023)
Lazarsfeld, P., Berelson, B., Gaudet H. (2021). The people's choice. How the voter makes up his mind in a presidential campaign. Columbia University Press, 224 р.
Lowery, S., DeFleur, M. (1983). Milestones in Mass Communication Research: Media Effects. Longman, New York, 398 р. URL: https://worldradiohistory.com/BOOKSHELF-ARH/Ratings/ Milestones-in-Mass-Communication-Research-Lowery-De-Fleur-19.pdf (Last accessed: 6.02.2023).
Perera, A. (2022). Two-Step Flow Model of Media Communication. URL: http://simplysociology.com/two-step-flow-theory-of-communication.html (Last accessed: 16.02.2023).
Selective Exposure Theory. URL: https://thedecisionlab.com/reference-guide/psychology/ selective-exposure-theory (Last accessed: 15.02.2023).
Vinney, C. (2022). What Is Uses and Gratifications Theory in Media Psychology? Verywell mind. February 07. URL: https://www.verywellmind.com/what-is-uses-and-gratifications-theory-in-media-psychology-5217572 (Last accessed: 20.02.2023).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ivanna Makuch-Fedorkova, Oleh Fedorchuk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.