Новації суспільно-релігійної думки в Україні в першій половині XVII століття

Автор(и)

  • Лариса Шваб Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Юлія Токарська Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.31861/mhpi2021.43.261-272

Ключові слова:

руська віра, Руська Церква, «Київ – другий Єрусалим», київське письменство XVII ст.

Анотація

У статті розкрито питання появи нових ідей та змістів в українській суспільно-релігійній думці в першій половині XVII ст., зумовленої змінами, що відбулися в Київській митрополії після укладання унії з Римом. Звойована православна традиція шукала нові прояви в ідеях інтелектуалів, а згодом і в практиці церковного життя. У статті характеризуються найвпливовіші із них: піднесення Руської Церкви до колишнього давньоруського блиску; «Богохранимість» міста «Києва – другого руського Єрусалима», «Києва – серця слов’янського православного світу», як столиці нової спільноти в «Річі Посполитої Народу Руського»; популяризацію генеалогічних легенд руського православного панства, відданих гнаній Православній Церкві; узгодження між теологічними принципами католиків і православних, здійснене Петром Могилою тощо. Тож інтелектуальну релігійну думку початку XVII ст. урухомила пам’ять про «добру старовину», в якій дошукувалися національної ідентичності, покладеної на православну традицію. Кінцевою метою цих інтелектуальних пошуків мало стати піднесення авторитету Православної Церкви та її провідників.

Біографії авторів

Лариса Шваб, Волинський національний університет імені Лесі Українки

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та філософії

Юлія Токарська, Волинський національний університет імені Лесі Українки

аспірантка кафедри історії України та археології

Посилання

Arkhyv Yuho-Zapadnoi Rossyy, yzdavaemyi vremennoiu komyssyeiu dlia razbora drevnykh aktov vysochaishe uchrezhdennoiu pry Kyevskom voennom, Podolskom y Volynskom heneral-hubernatore (1887), Pod red. S. T. Holubeva. Kyev, Typ. H. T. Korchak-Novytskoho, Ch.1, T.VII, 800 s.

Arkhyv Yuho-Zapadnoi Rossyy, yzdavaemyi vremennoiu komyssyeiu dlia razbora drevnykh aktov vysochaishe uchrezhdennoiu pry Kyevskom voennom, Podolskom y Volynskom heneral-hubernatore (1893), Pod red. S. T. Holubeva, Kyev, Typ. H. T. Korchak-Novytskoho, Ch. 1, T. IX, 599 (1–414) s.

Arkhyv Yuho-Zapadnoi Rossyy, yzdavaemyi vremennoiu komyssyeiu dlia razbora drevnykh aktov vysochaishe uchrezhdennoiu pry Kyevskom voennom, Podolskom y Volynskom heneral-hubernatore, (1914), Pod red. S. T. Holubeva. Kyev, Typ. H. T. Korchak-Novytskoho, Ch. 1. T. VIII, 797 s.

Baranovskyi St. (1875), Dermanskyi nastoiatel Meletyi Smotrytskyi kak deiatel v polzu soedynenyia pravoslavnykh s unyatamy (1627–1629), Volynskye Eparkhyalnye Vedomosty, №14, s. 753–754.

Velykyi A. (1999), ChSVV [chyn sviatoho Vasylia Velykoho]. Z litopysu Khrystyianskoi Ukrainy: tserkovno-istorychni radioreliatsii z Vatykanu. V 6-ty tomakh, Rym, Misioner, T.4 : XVI–XVII st., 278 s.

Vyshenskyi I. (1986), Tvory. Perekl. z kn. ukr. movy V. Shevchuka, Kyiv, Dnipro, 247 с.

Vozniak M. (1924), Istoriia ukrainskoi literatury, Lviv, Nakladom Tovarystva «Prosvita», T.III : Viky XVI–XVIII, 564 s.

Holubev S. (1883), Kyevskyi mytropolyt Petr Mohyla y eho spodvyzhnyky. (Opyt ystorycheskoho yssledovanyia) : V 2-kh t., Kyev, Typ. H. T. Korchak-Novytskoho, T. I, 576 s.

Holubev S. (1893), Kyevskyi mytropolyt Petr Mohyla y eho spodvyzhnyky. (Opyt ystorycheskoho yssledovanyia): V 2-kh t., Kyev, Typ. H. T. Korchak-Novytskoho, T.II, 498 s.

Hrushevskyi M. (1909), Istoriia Ukrainy-Rusy: V 10-ty tomakh, 11 knyhakh., Kyiv, Lviv, Drukarnia Barskoho, T.7 : Kozatski chasy do r. 1625, 624 s.

Hrushevskyi M. (1995), Istoriia ukrainskoi literatury, Kyiv, Lybid, T. VI, 712 s.

Evanhelie Uchytelnoe, albo kazania na koduiu nediliu y sviata urochystyi. Prez sv. ottsa nasheho Kallista, sviatiisheho arkhyepyskopa konstantinopolskoho y vselenskoho patriarkhu, po hretsku napysanoe, a teper povtore novo z hretskoho y slovenskoho yazyka na ruskii perelozhennoe blahoslovenniem zhe y poveleniem … Petra Mohyly (1637), Kyiev, Druk. Kyievo-Pecher. Lavry, 1031 s.

Evkholohion, albo Molytvoslov, yly Trebnyk, ymiiia v sebi tserkovnaia razlychnaia poslidovaniia iereom podobaiushchaia. Ot sviatykh apostol prezhde, potomzhe ot sviatykh y bohonosnуkh otets v razlychnykh vremenakh predannaia. Nyni zhe blahosloveniem, y poveleniem… Petra Mohyly, mytropolyty Kyievskaho y proch. Yzdan. …: V 3 ch. (1646), Kyiev, Druk. Kyievo-Pecher. Lavry, Ch.1, 946 s.

Zhylenko I. Do istorii vykorystannia toponimu «Rus», «Rossiia» v ukrainskii istoriohrafii do XVIII st., ta, zokrema, avtora «Synopsysa», dostupno na: URL http://litopys.org.ua/synopsis/ syn05.htm (data zvernennia: 27. 02. 2021).

Zhukovskyi A. (1997), Petro Mohyla y pytannia yednosti tserkov, Kyiv, Mystetstvo, 304 s.

Zavytnevych V. (1883), Palydonyia Zakharyy Kopsytenskoho y eia mesto v ystoryy zapadno-russkoi polemiky XVI–XVII vv., Varshava: V Typohrafy Varshavskoho uchebnoho okruha, 400 s.

Zubrytskyi D. (1850), Letopys Lvovskoho Stavropyhyalnoho Bratstva po drevnym dokumentam. Per. s polskoho, Sankt-Peterburh, Senatskaia typohrafyia, 197 s.

Isichenko Yu. (1990), Kyievo-Pecherskyi pateryk u literaturnomu protsesi kintsia XVI– pochatku XVII st. na Ukraini, Kyiv, Naukova dumka, 180 s.

Kartashev A. (2004), Ocherky ystoryy Russkoi Tserkvy, Sankt-Peterburh: «Byblyopolys» Yzdatelstvo Oleha Abуshko, T.2, 590 s.

Koialovych M. (1861), Lytovskaia tserkovnaia unyia. Yssledovanye, Sankt-Peterburh, Typ. N. Tykhmeneva, T.II, 442 s.

Krymskyi A. Yoan Vyshynskyi, eho zhyzn y sochynenyia: Retsenziia na Franko I.: Ivan Vyshenskyi i yoho tvory, dostupno na: URL https://shron2.chtyvo.org.ua/Krymskyi_Ahatanhel/ Retsenziia_na_Franko_I_Ivan_Vyshenskyi_i_ioho_tvory.pdf? (data zvernennia: 23.02.2021).

Lithos abo kamien z procy prawdy cerkwie swietey prawoslawney ruskiey na skruczenie falecznociemney Perspektiwy abo raczej paszkwilu od Kassiana Sakowicza … wypyszczony przez pokornego ojca Tuzebia Pimina…/ Pimin Eusebius (psevd.) (1644), Kyiev, Druk. Kyievo-Pecher. Lavry, 422 s.

Mytsyk Yu. (2013), Tyssarovskyi Yeremiia. Entsyklopediia istorii Ukrainy: u 10-ty t., Kyiv, Naukova dumka, 784 s.

Nahaievskyi I. (1961), Obiednannia tserkvy y ideia patriarkhatu v Kyievi: Istoryko-bohoslovska studiia, Toronto, Ukrainske vydavnytstvo «Dobra knyzhka», Vyp. 171, 91 с.

Pekalid S. Pro ostrozku viinu pid piatkoiu proty nyzovykh, dostupno na: URL http://litopys.org.ua/suspil/sus32.htm (data zvernennia: 22.02.2021).

Peretts V. (1909). Panehyryk Vyzerunky tsnot prevel. O. E. Pletenetskoho roku 1618 roku, Kyev: B.m, 17 s.

Plokhii S. (1999), Vid kniazia do hetmana: obraz «protektora» v ukrainskomu pravoslavnomu pysmentsvi 2 p. 16 – pershykh desiatylit 17 stolittia, Osiahnennia istorii: zbirnyk naukovykh prats na poshanu M. P. Kovalevskoho, Ostroh, s. 425–437.

Rohatynets Yu. (? Yov Boretskyi). Perestoroha, velmy potribna na potomni chasy pravoslavnym khrystyianam 1605–1606 roku, dostupno na: URL http://izbornyk.org.ua/ suspil/sus34.htm (data zvernennia: 25.02.2021).

Rozhdenstvenskyi S. (1877), Petr Mohyla mytropolyt Kyevskyi. Chtenyia v MP. O-ve ystoryy y drevnostei ros. pry Moskovskom unyversytete. Moskva, Kn. 1(100), s.1–161.

Russkaia ystorycheskaia byblyoteka, yzdavaemaia Arkheohrafycheskoi komyssyei (1882), Sankt-Peterburh, Typohrafyia A. M. Kotomyna y K., T.VII, Kn. 2, 1820 s.

Russkaia ystorycheskaia byblyoteka, yzdavaemaia Arkheohrafycheskoi komyssyei (1878), Sankt-Peterburh, Typohrafyia y Khromolytohrafyia A. Transhelia, T.IV, Kn.1, 1447 s.

Sas P. (1993), Kontseptsiia khreshchennia Rusi Lavrentiia Zyzaniia (Do pytannia pro metody renessansnoho istoryzmu v ukrainskii literaturi ta istoriohrafi, Zapysky NTSh, Lviv, T. 225, s. 204–231.

Sbornyk materyalov dlia ystorycheskoi topohrafyy Kyeva y eho okresnostei (1874), Vremennaia Komyssyia dlia razbora drevnykh Aktov pry Kyevskom, Podolskom, y Volуnskom Heneral-Hubernatore, Predyslovye M. Yuzefovycha, Kyev, Typohrafyia E. Ya. Fedorova, ІІ, 48, 179, 176, X s.

Tymoshenko L. (2020), Ruska relihiina kultura Vilna. Kontekst doby. Oseredky. Literatura ta knyzhnist (XVI – persha tretyna XVII st.), Drohobych, Kolo, 796 s.

Тysiacha rokiv ukrainskoi suspilno-politychnoi dumky: U 9 t. (2001), Holova redkol. T. Hunchak, Kyiv, Dnipro, T.II, Kn.1: XVI st., 560 s.

Tytov F. (1924), Kyevskyi mytropolyt Petr Mohyla y eho spodvyzhnyky. Opyt tserkovno-ystorycheskoho yssledovanyia S. Holubeva, Kyev, Typ. Y. Y. Horbunova, 56 s.

Tytov,Khv. (1924), Materialy dlia istorii knyzhnoi spravy na Vkraini v XVI–XVII vv.: Vse zbirka peredmov do ukrainskykh starodrukiv, Kyiv, B.m, 546 s.

Ukrainska poeziia : seredyna XVII st. (1992), Uporiad. V. Krokoten, M. Sulyma, Kyiv, Naukova dumka, 679 s.

Ukrainske literaturne barokko: zbirnyk naukovykh prats (1987), Za red. O. Myshanycha, Kyiv, Naukova dumka, 304 s.

Ukrainski humanisty epokhy Vidrodzhennia. Antolohiia (1995), Vidp. red V. Nichyk, Kyiv, Naukova dumka, Osnovy, Ch.2., 429 s.

Khrestomatiia davnoi ukrainskoi literatury (do kintsia XVIII st.) (1967), Uporiadn. O. I. Biletskyi, Kyiv, Radianska shkola, 784 s.

Shevchenko I. (2001), Ukraina mizh Skhodom i Zakhodom. Narysy z istorii kultury do pochatku XVIII stolittia, Avtoryzovanyi pereklad z anhliiskoi Marii Hablevych, pid redaktsiieiu Andriia Yasinovskoho. Lviv, Instytu Istorii Tserkvy Lvivskoi Bohoslovskoi Akademii, 250 s.

Shustova Yu. Dokumenty Lvovskoho uspenskoho stavropyhyiskoho bratstva. Ystochnykovedcheskoe yssledovanye (1586–1788), Moskva, Rukopysnуe pamiatnyky Drevnei Rusy, 648 s.

Yakovenko N. (2002), Paralelnyi svit. Doslidzhennia z istorii uiavlen ta idei v Ukraini XVI–XVII st., Kyiv, Krytyka, 416 s.

Yakovenko N. (2017), U poshukakh novoho neba. Zhyttia i teksty Yoanykiia Haliatovskoho, Kyiv, Krytyka, 704 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Шваб, Л., & Токарська, Ю. (2021). Новації суспільно-релігійної думки в Україні в першій половині XVII століття. Історико-політичні проблеми сучасного світу, (43), 261–272. https://doi.org/10.31861/mhpi2021.43.261-272