Аналіз досліджень сучасної електоральної поведінки в інформаційному політичному просторі
DOI:
https://doi.org/10.31861/mhpi2019.39.128-135Анотація
Автор аналізує нові моделі електоральної поведінки, які розробляють здебільшого західні вчені, зокрема: концепцію багатофакторної оцінки виборів, концепцію впливу виборців із змінними преференціями, концепцію електоральної поведінки на індивідуальному рівні, в якій є три типи виборчих голосів: «голос думки», «голос приналежності» та «голос змін» тощо. Наведені концепти – наукова рефлексія нових процесів, які відбуваються у соціальній і політичній конструкції держав з консолідованою демократією, у постіндустріальному, інформаційному суспільстві. Інша ситуація у транзитивних політичних режимах, для яких більш адекватні наступні моделі: технологічна модель голосування виборців, модель голосування за політичний образ, модель раціонального голосування, модель національно-культурної ідентифікації тощо. Проаналізовані різні моделі і концепції дають підстави для висновку, що розмежування різних груп електорату за мотивами голосування є плідним підходом для стабільних соціумів, які позбавлені вибухових процесів, карколомних змін і переживають поступові еволюційні реформи, що відображаються у результатах голосування громадян. Натомість у перехідних політичних режимах електоральний вибір найбільш адекватно вказує на модель голосування за позитивний образ кандидата чи політичної партії.
Ключові слові: нові моделі електоральної поведінки, держави консолідованої демократії, транзитивні політичні режими.
Посилання
Malkin E., Suchkov E. (2002). Osnovyi izbiratelnyih tehnologiy. Strategiya. 3-e izd., rasshir. i dop. M.: Russkaya panorama. 464 s.
Pobieda N. (2003). Modeli ukrainskoi identychnosti. Dopovid na konferentsii ukrainskykh vypusknykiv prohram naukovoho stazhuvannia v SShA, Lviv, 18-21 veresnia 2003 r. URL:http://www.kennan.kiev.ua.
Riabchuk M. Vid «Malorosii» do «Indoievropy»: ukrainski avto stereotypy. URL: http://exlibris.org.ua/ riabchuk/ z11.html.
Angus C., Converse Ph., Miller W., Stokes D. (1960). The American Voter N.Y.: John Wiley & Sons. 576 p.
Budge I., Farlie D. (1983). Explaining and Predicting Elections, Issue Effect and Party Strategies in 23 Democracies. London : Allen and Urwin. 255 р.
Converse P. (1986). The Concept of a Normal Vote / Elections and the Political Order / ed. by A. Campbell, P. Converse, W. Miller, D. Stokes. New York : Wiley. Р. 221-247.
Dogan M. (1967). Political Cleavage and Social Stratification in France and Italy. Party Systems and Voter Alignments / ed. by S. M. Lipset, S. Rokkan (eds). New York : The Free Press. P. 129–197.
Herbut R. (1996). Systemy partyj new Europie Zachodniej – ciaglosc i zmiana : studium porownnawcze. Wroclaw : Wyd. UWr., Politologia XXІ. 347 р. R.S. (1985). Preference Voting in Italy: Votes of Opinion, Belonging and Exchange. Comparative Political Studies. Vol. 17. P. 233-256.
Katz R.S. (1985). Preference Voting in Italy: Votes of Opinion, Belonging and Exchange. Comparative Political Studies. Vol. 17. P. 233-256.
Parizi A., Pasguino G. (1980). Changes in Italian Electoral Behavior: The Relationships between Parties and Voters / Italy in Transition / ed. by P. Lahge, S. Tarrow. Frank Cass. P. 3-47.