Краєзнавчий аспект у навчальній і науково-дослідній роботі в закладах освіти в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • Олександр Добржанський Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
  • Інна Дутчак Чернівецька філія Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти»

DOI:

https://doi.org/10.31861/mhpi2023.47.289-296

Ключові слова:

край, краєзнавство, освіта, навчання, науково-дослідна робота

Анотація

У сучасних умовах зростає роль краєзнавства в освітньому процесі. Історичне краєзнавство передбачає внесення цікавого матеріалу до вивчення курсу історії у закладах освіти. Це здійснюється шляхом використання різноманітних форм роботи. Найпопулярнішою серед них є екскурсія. Поглибленню краєзнавчих знань сприяє виконання письмових робіт: рефератів, літописів історичних об’єктів, науково-дослідних робіт. Отримання теоретичних знань і набуття практичних навиків одночасно відбувається на факультативних заняттях, у гуртковій роботі. Результативність дослідницько-пошукової роботи учнів тісно пов’язана з тим, наскільки сам педагог уміє її здійснювати та занурюється в цей процес. Уся система краєзнавчої роботи в закладі освіти дає можливість зібрати значний масив матеріалу для створення на його основі власного краєзнавчого музею, який є центром навчальної, науково-дослідної і виховної роботи. Активна участь школярів у краєзнавчій роботі дає можливість поглибити власні знання, сприяє громадянському та духовному розвитку, формуванню інтелектуального потенціалу України, вихованню справжнього патріота та захисника своєї рідної землі, що дуже важливо в умовах воєнного часу.

Біографії авторів

Олександр Добржанський, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Доктор історичних наук, професор, декан факультету історії, політології та міжнародних відносин

Інна Дутчак, Чернівецька філія Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти»

Кандидат історичних наук, доцент, старший науковий співробітник

Посилання

Antonova, O. Ie. (2014), Zaluchennia starshoklasnykiv do naukovo-doslidnoi diialnosti MAN yak zasib rozvytku yikh doslidnytskykh zdibnostei [Involvement of high school pupels in scientific research activities of the Small Academy of Sciences as a means of developing their research abilities], Dubaseniuk O.A. (Red.) Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky : zb. nauk-metod. prats [Innovations in education: integration of science and practice: coll. science and method works], FOP Levkovets, Zhytomyr, pp. 56‒75. Available from: http://eprints.zu.edu.ua/12509/1/3.pdf (accessed 10 March 2023) [in Ukrainian].

Bondarenko, H.V. (2011), Teoretychni ta metodolohichni problemy istorychnoho kraieznavstva [Theoretical and methodological problems of historical regional studies], Kraieznavstvo, no. 3, pp. 23‒29. Available from: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/32612/05-Bondarenko.pdf?sequence=1 (accessed 10 March 2023) [in Ukrainian].

Holubko, V. Ye., Serediak, A. V., Heneha, R. Ya. ta in. (2011), Istorychne kraieznavstvo. Napriamy ta metody istoryko-kraieznavchykh doslidzhen: kurs lektsii [Historical local lore. Directions and methods of historical and regional studies: a course of lectures], LNU imeni Ivana Franka, Lviv. Available from: https://clio.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2014/11/%D0%9F%D0%BE%D1%81 %D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%A7.2.pdf [in Ukrainian].

Zadorozhna, L.V. (2012), Innovatsiini pidkhody do shkilnoho istorychnoho kraieznavstva [Innovative approaches to school historical local studies], Zbirnyk nauk. prats. Khark. nats. ped. un-t im. H.S. Skovorody. Seriia “Istoriia ta heohrafiia”, vol. 45, pp. 124‒130 [in Ukrainian].

Kushnir, L., Homlia, L. (2012), Osoblyvosti provedennia kraieznavchoi roboty v shkoli [Peculiarities of local history work at school], Vytoky pedahohichnoi maisternosti, vol. 10, pp. 166‒169. Available from: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/469/1/Kushnir.pdf (accessed 10 March 2023) [in Ukrainian].

Moroz, P. V.(2012), Doslidnytska diialnist uchniv v protsesi navchannia istorii Ukrainy: metodychnyi posibnyk [Research activities of pupels in the process of learning the history of Ukraine: methodical guide], Pedahohichna dumka, Kyiv, 128 p. Available from: https://docs.google.com/ viewer?url=https%3A%2F%2Fshron1.chtyvo.org.ua%2FMoroz_Petro%2FDoslidnytska_diialnist_uchniv_v_protsesi_navchannia_istorii_Ukrainy.pdf (accessed 10 March 2023). [in Ukrainian].

Moroz, P.V. Moroz, I. V. (2018), Doslidnytska diialnist uchniv u protsesi navchannia vsesvitnoi istorii v osnovnii shkoli : metodychnyi posibnyk [Research activities of students in the process of learning world history in basic school: methodical guide], TOV «KONVI PRINT», Kyiv, 96 p. Available from: https://core.ac.uk/download/pdf/162002119.pdf (accessed 10 March 2023). [in Ukrainian].

Polishchuk, V.V. (2014), Turystsko-kraieznavcha diialnist ditei v navchalnykh zakladakh osvity [Tourist and local history activities of children in educational institutions.], Pedahohichni nauky. Zbirnyk naukovykh prats, Vol. 122, pp. 151‒157 [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. (2010), Shkilne kraieznavstvo [School regional studies], Kondor, Kyiv, Kamianets-Podilskyi, 240 р. Available from: http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/%D0%9F%D1%80%D0 %BE%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%92.%D0%A1..pdf (accessed 10 March 2023) [in Ukrainian].

Reient, O., Dmytruk, V. (2015), Postup ukrainskoho kraieznavstva [Progress of Ukrainian regional studies], Kraieznavstvo, no. 1/2, pp. 9‒27. Available from: http://dspace.nbuv.gov.ua/ bitstream/handle/123456789/168523/02-Reyent.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Reient, O. (2017), Naukovo-metodolohichni zasady suchasnoho kraieznavstva [Scientific and methodological foundations of modern local studies], Kraieznavstvo, no.1/2, Available from: https://shron1.chtyvo.org.ua/Reient_Oleksandr/Naukovo-metodolohichni_zasady_suchasnoho_ kraieznavstva.pdf (accessed 10 March 2023) [in Ukrainian].

Trefiak, Ya. (2002), Metodyka kraieznavchoi roboty v natsionalnii shkoli [Methodology of local history work in the national school], Ivano-Frankivsk, 110 p. [in Ukrainian].

Tronko, P. T. (2000), Istorychne kraieznavstvo: Krok u nove tysiacholittia: Dosvid. Problemy. Perspektyvy [Historical regional studies: A step into the new millennium: Experience. Problems. Prospects], Kyiv, 270 p. [in Ukrainian].

Chernivetskyi oblasnyi kraieznavchyi muzei (2013) [Chernivtsi regional local history museum], Smolii V. A. (Red.) Entsyklopediia istorii Ukrainy, T. 10: T-Ya Naukova dumka Kyiv, 688 s. Available from: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?Z21ID=&I21DBN=EIU& P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Chernivetskyj_kraieznavchyj [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-15

Як цитувати

Добржанський, О., & Дутчак, І. (2023). Краєзнавчий аспект у навчальній і науково-дослідній роботі в закладах освіти в умовах воєнного стану. Історико-політичні проблеми сучасного світу, (47), 289–296. https://doi.org/10.31861/mhpi2023.47.289-296